Cestující aerolinek mají stále nízké povědomí o svých právech
7. 7. 2011 – 15:57 | Zajímavosti | Danica Klein | Diskuze:

Cestující leteckých společností mají stále nízké povědomí o svých právech v případě mimořádných událostí, jako jsou zpoždění a zrušení letu nebo ztráta a poškození zavazadel.
Takové komplikace se dějí přibližně v jednom až dvou procentech všech letů po Evropě, což jsou ročně desetitisíce případů. V rámci kampaně informující o právech cestujících v letecké dopravě to dnes v Praze uvedl Jan Pithart z Evropského spotřebitelského centra.
Přímo na letišti
Když je let zpožděn, má cestující právo na přiměřené občerstvení, případně i na ubytování na jednu nebo více nocí, uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. V případě úplného zrušení letu z důvodů, které nemohl dopravce ovlivnit, jako jsou například povětrnostní podmínky a stávky, má cestující v závislosti na délce letu nárok na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur (až 14.560 Kč). Práva cestujících jsou zakotvena v evropské legislativě a dalších mezinárodních smlouvách.
"Cestující, kterého postihne takováto komplikace, by se měl okamžitě obrátit na zástupce dopravní společnosti na letišti. Pokud jde o poškození či ztrátu zavazadla, musí se obrátit na výdejnu zavazadel, kde sepíše zprávu o mimořádné události, a následně se může dožadovat svých práv," řekl Tichota.
V případě ztráty či poškození zavazadla odpovídá dopravce za vzniklou škodu až do výše 33.000 korun. Nárok je ale nutné uplatnit nejpozději do sedmi dnů od doručení zavazadla, nebo příletu v případě ztráty. Ideální je ale komplikace řešit přímo na letišti.
Odškodnění za komplikace v letecké dopravě se podle Pitharta vztahují na veškeré lety v rámci Evropské unie i na odlety mimo EU. U letů z ostatních zemí na území Evropské unie platí tato pravidla pro dopravce, který má provozní licenci v členském státě unie.
Musí rozhodovat soud
"Stává se, že dopravce nenaplňuje práva, která by v případě mimořádných událostí naplňovat měl," řekl Tichota. Většinou je to proto, že si chybně myslel, že mu povinnost v určitých konkrétních případech nevzniká. Evropské spotřebitelské centrum v Česku řeší pole Tichoty ročně desítky stížností spojených se zrušením či zpožďováním letů a dále stížnosti na poškozená a ztracená zavazadla.
Sdružení se zabývá reklamacemi českých klientů u zahraničních leteckých společností. V případě stížností českých turistů na tuzemské letecké dopravce musí rozhodovat soud, doplnil Tichota.
S kampaní o svých právech se dnes cestující mohou setkat na 30 letištích ve 23 zemích Evropské unie. Jejím cílem je zvýšit povědomí cestujících o tom, na co mají v případě mimořádných událostí právo.