Čína: Vězení v ateliéru
9. 11. 2010 – 2:08 | Cestování | red | Diskuze:

Jeden z nejznámějších čínských umělců, který při své poslední instalaci nechal naplnit vstupní halu londýnské galerie Tate Modern stamiliony keramických slunečnicových semínek, je v Číně držen v domácím vězení.
Dvaapadesátiletý Aj Wej-wej řekl dnes stanici BBC, že jej policie nechce pustit na protestní akci proti zbourání jeho nového ateliéru v Šanghaji.
Aj Wej-wej je v Číně známou a kontroverzní osobností. Podílel se na návrhu stadionu pro olympiádu v Pekingu, pak se od her ale distancoval s tím, že vláda je využívá jen pro propagandu. Jeho tvorba často nese politický podtext a Aj se kvůli tomu několikrát dostal do sporu s čínskými úřady.
Umělce prý úřady v Šanghaji původně vyzvaly, aby prostor, jehož cena nyní přesahuje milion dolarů, vybudoval. Po dokončení stavebních prací ale prohlásily, že budova nemá povolení a musí být stržena. Aj Wej-wej byl prý z neoficiálních zdrojů informován, že důvodem jsou jeho politické názory.
Servírování krabů jako symbol nesvobody
Umělec je nyní držen ve svém ateliéru v Pekingu. Nesmí se zúčastnit happeningu, který svolal na protest proti demolici uměleckého prostoru v Šanghaji. Na setkání chtěl údajně servírovat kraby, kteří mohou být obrazně vnímáni i jako symbol potlačení svobody slova.
Označení pro kraba se v čínštině vyslovuje podobně jako výraz pro "harmonizaci", která je často používána jako nevinné označení pro vládní cenzuru.
Nejnovější dílo čínského umělce je nyní k vidění v londýnské galerii Tate Modern, do jejíž obří haly nechal navézt 150 tun porcelánových slunečnicových semínek.
Ručně malovaná semínka vyrábělo dva roky na 1600 sklářů v čínském městě Ťing-te-čen. Slunečnicová semínka jsou v Číně oblíbenou a levnou pochoutkou, mají ale také několik dalších významů od odkazů na vládní propagandu až po výraz čínské sounáležitosti.