Létání: Časově i finančně náročný koníček
2. 2. 2012 – 19:08 | Zajímavosti | Danica Klein | Diskuze:

O pilotní výcvik na větroních, paraglidech, ultralehkých letounech a motorových strojích je mezi Čechy stále velký zájem. Největším leteckým provozovatelem a uživatelem vzdušného prostoru je u nás Aeroklub ČR sdružující 116 členských Aeroklubů za účelem provozování leteckých sportů a parašutismu. Jejich členy je 7580 fyzických a 119 právnických osob. Létání na motorových letounech ale zajišťuje i řada komerčních škol.
"Počet zájemců o létání je neustále přibližně stejný. Úřad pro civilní letectví eviduje v tuto chvíli asi 19.500 průkazů všeho druhu. Průměrná cena za výcvik pilota motorového letadla je asi 150.000 korun. U plachtařů je to mezi 30 až 40.000 korun," řekl prezident Aeroklubu ČR Vlastimil Dvořák.
Pilotní licence u nás vydává Úřad pro civilní letectví, který se zaměřuje na průkazy způsobilosti pilotům kluzáků, sportovním (soukromým) pilotům, obchodním pilotům a pilotům dopravních letadel. Licence vydává také Letecká amatérská asociace, která zastřešuje ultralehké létání.¨
Největší zájem
Nejčastěji jsou udělovány licence k pilotování ultralehkých letadel, takzvané ULL, na které je potřeba asi dvacet hodin výcviku a licence sportovního pilota PPL, u nichž je nutné zvládnout výcvik v délce 45 hodin. Ale až držitelé licence obchodního pilota CPL, kteří absolvují 200 hodin výcviku, mohou létat za úplatu.
"V roce 2011 bylo vydáno 303 nových průkazů, se započtením změny licence ze soukromého na obchodního pilota je to 552 průkazů," řekl tiskový mluvčí Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil.
Aerokluby většinou nabízejí letecký výcvik, plachtařský výcvik a někdy i parašutistický výcvik. "O ten je u nás největší zájem," potvrdil Václav Kmínek z Aeroklubu Liberec. "Zájem o létání na motorových letadlech se nezmenšuje, ale počet hotových pilotů je menší než dřív. Je to zejména z časových důvodů," dodal Kmínek.
Nejvyšší emoční zdroj
S tím, že létání je potřeba se intenzivně věnovat, souhlasí i Tomáš Horálek z Aeroklubu Beroun. "U nás nabízíme jen plachtařský výcvik. Když by někdo chodil každou sobotu a neděli, tak do půl roku může létat sólo a do roka má pilotní zkoušky hotové. Většinou se ale setkávám s lidmi, kteří chodí, ale ne dostatečně často," uvedl Horálek.
Pilotním výcvikem se v ČR zabývá i řada komerčních škol. Kromě samotného výcviku nabízejí také zapůjčení letadel již hotovým pilotům. "Hodina motorového létání u nás stojí asi tři tisíce, včetně palivového poplatku," sdělila Jitka Rohelová z letecké školy F-Air s tím, že záleží na typu letadla. K dispozici mají třeba Cessny nebo Pipery. "Cena za půjčení letadla je u nás řádově kolem čtyř tisíc korun," řekl Jiří Zeman z Aviatického klubu.
Letecké vášni "propadl" před časem také hudební skladatel Ondřej Soukup. "Letadla mě fascinují už od dětství. Jsou pro mě nejvyšší emočním zdrojem," řekl Soukup.
"Začal jsem létat v roce 1990 na plachťácích, pak jsem pokračoval na větroních, motorových větroních, ultralightech, pak jsem si udělal PPL a přístrojovou doložku a nakonec jsem si udělal licenci pro dvoumotorová letadla," sdělil Soukup. V současné době však žádný stroj nevlastní, ale rád si letadlo půjčí.
"Nejdál jsem doletěl do Casablanky na stroji Piper, ale jinak mám slétanou skoro celou Evropu," uvedl Soukup. "Když dlouho nelétám, vymyslím si nějaký cíl, abych se mohl zase proletět," dodal.