Německé aerolinky proti poplatku za lety, těžit by z něj mohla ČR
8. 6. 2010 – 13:20 | Cestování | red | Diskuze:

Německé aerolinky tvrdě kritizují záměr vlády kancléřky Angely Merkelové zavést kvůli rozpočtovým úsporám zvláštní ekologický poplatek za každý let z Německa. Znamenalo by to zdražení letenek a podle Německé asociace cestovního ruchu (DRV) i odliv části cestujících na letiště v sousedních zemích, jako je Česká republika.
Německá vláda v pondělí odsouhlasila plán rozpočtových úspor do roku 2014 přesahující 80 miliard eur (zhruba 2,1 bilionu Kč). Chystané škrty se dotknou zejména sociálních výdajů a státní správy, v níž má být zrušeno 15.000 míst. Asi 2,3 miliardy eur (60 miliard Kč) ročně si kabinet slibuje od zdanění zisků provozovatelů jaderných elektráren, další prostředky do rozpočtu by mělo přinést i již několik týdnů diskutované zdanění transakcí na finančních trzích.
Na snižování německého rozpočtového deficitu by se měla podílet i letecká doprava prostřednictvím takzvaného ekologického poplatku. Ten by měly odvádět aerolinky za každý odlet z německého letiště a jeho výše se bude vypočítávat podle hluku a množství vypouštěných škodlivých látek. Ročně by měl do německé státní kasy přinést podle odhadů vlády asi miliardu eur (26 miliard Kč).
Toto opatření se však nelíbí německým leteckým dopravcům, kteří se obávají negativních dopadů nejen na své podnikání, ale i na celý sektor v zemi. "Pokud k tomu dojde, byl by to černý den pro leteckou lokalitu Německo," prohlásila například mluvčí největší německé aerolinky Lufthansa. Dvojka mezi německými leteckými společnostmi, Air Berlin, považuje rozhodnutí vlády za naprosto nepochopitelné a povede podle něj k poškození konkurenceschopnosti německých letišť.
Ekologickou daň budou aerolinky totiž nuceny promítnout do ceny letenek. Lety z Německa tak podle odhadů asociace německých letišť ADV v průměru podraží o 14 eur (asi 364 Kč). DRV proto nevylučuje, že cestující z příhraničních oblastí raději využijí služeb letišť v sousedních zemích, kde cestování tímto poplatkem zatíženo nebude. Z toho by mohlo profitovat například i pražské ruzyňské letiště.
Německý svaz leteckých společností (BDF) považuje rozhodnutí vlády za další ránu pro leteckou dopravu v zemi po nedávném zákazu letů kvůli popelu z islandské sopky. "Zatížit ji teď dodatečně ještě poplatkem za leteckou dopravu je jednoduše neuvěřitelné a vysmívá se jakémukoli ekonomickému uvažování," konstatoval šéf BDF Michael Engel. Německé aerolinky již dříve zveřejnily, že kvůli státem nařízenému zákazu startů kvůli oblaku popela přišly o 190 milionů eur a v dubnu klesl počet pasažérů v Německu o 17 procent.
Podle serveru Spiegel Online není navíc jasné, jak se bude tento odvod vyměřovat od roku 2012, kdy si aerolinky budou muset kupovat emisní povolenky, které zavádí Evropská unie.
Záměr vládní koalice naopak přivítal německý dopravní klub VCD, který prosazuje ekologičnost v dopravě. Šéf klubu Michael Gehrmann doufá, že tato dávka přitáhne cestující "od letecké dopravy poškozující klima k ekologicky snesitelnější železnici". Loni německá letiště odbavila necelých 90 milionů lidí.