Dnes je středa 25. června 2025., Svátek má Ivan
Počasí dnes 29°C Polojasno

Nová pravidla v autobusech

16. 2. 2011 – 12:22 | Cestování | red | Diskuze:

Nová pravidla v autobusech
zdroj: tisková zpráva

Evropští cestující v dálkové autobusové dopravě by se již brzy mohli dočkat větších práv na kompenzace za zrušení či zpoždění jejich spojů. Nová pravidla dnes schválili europoslanci. Souhlasit ještě bude muset Rada EU zastupující země Evropské unie, to by ale měla být už jen formalita, neboť mezi parlamentem a radou v této věci panuje shoda.

"V případě zrušení, zpoždění delšího než 120 minut nebo nadměrného příjmu rezervací bude cestujícím kromě nároku na pokračování v cestě nebo přesměrování do cílového místa určení nebo proplacení ceny jízdenky náležet i náhrada v hodnotě 50 procent ceny jízdenky," podotkl lidovecký europoslanec Jan Březina.

Nové standardy

V případě, že jízda plánovaná na víc než tři hodiny, je zrušena či zpožděna na odjezdu o 90 a více minut, by přepravci v případě potřeby museli nabídnout cestujícím občerstvení či ubytování do 80 eur (zhruba 1950 Kč) na noc a člověka po dobu maximálně dvou nocí.

U ubytování to ale platí jen tehdy, když spoj není zrušen kvůli rozmarům počasí, katastrofám či neštěstím. Opatření by se měla vztahovat na cesty delší než 250 kilometrů, ačkoli dříve se uvažovalo o cestách nad 500 kilometrů.

Podle mluvčího českého ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského je zatím příliš brzy na přesné určení data, odkdy tato pravidla začnou platit i u nás. "Nejdříve se musíme seznámit s textem, jak velkou změnu by to znamenalo pro českou legislativu," řekl.

"Student" předběhl Brusel

Nařízení, na jehož znění se státy a europoslanci dohodli po vleklých sporech až ve smírčím řízení, počítá i s kompenzacemi v případě ztráty či zničení zavazadel (až 1200 eur na jeden kus) či pro případ smrti či zranění cestujícího (až 220.000 eur na pasažéra).
Jeden z největších tuzemských dopravců Student Agency podle mluvčího Aleše Ondrůje systém kompenzací používá už několik let a zavede jej i v železniční dopravě.

"Připadá nám to fér vůči zákazníkům. V principu pro nás kompenzace nejsou ničím novým," uvedl Ondrůj. Zákazníci společnosti dostávají kompenzace u zpoždění spoje nad 30 minut.

Výše kompenzace se odvíjí od poměru mezi délkou zpoždění a celkovou délkou jízdní doby příslušné linky. Firma kompenzuje cestujícím i snížené pohodlí cestování, například při nefunkční klimatizaci.

Zdroje:

Předchozí článek

Sobotka: Mzdy ve veřejné sféře vláda srazí o 30 procent

Následující článek

Majitelé Promopro podali ve ´Vondrově´ kauze trestní oznámení

Nejnovější články