Pastel de nata. Koláček, který chce dobýt svět
13. 10. 2012 – 12:33 | Do světa | Danica Klein | Diskuze:

Tradiční pastel de nata, košíček plněný žloutkovým krémem, který lze najít na každém kroku v Portugalsku, si chce získat nové příznivce ve všech koutech světa prostřednictvím sítě kaváren, jejich cílem je exportovat lisabonský životní styl.
Koláček z lístkového těsta prošpikovaný skořicí, který se podává zejména ke kávě, patří mezi nejoblíbenější cukrářské výrobky Portugalců i cizinců, kteří zemi navštíví.
Stovky turistů denně spěchají do Belému, západolisabonské čtvrti, aby ochutnaly slavný pastel de nata v neméně slavné cukrárně, která je pověstná tím, že peče nejlepší koláčky v zemi díky receptu, jejž od 19. století udržuje v tajnosti.
Imitace pastelu
Belémská cukrárna přes tyto úspěchy vždy odmítala exportovat svou specialitu a tvrdila, že proces ruční výroby není možno uzpůsobit výrobě masové.
V posledních letech se však po světě objevily imitace pastelu, často pod jiným názvem a s jinými ingrediencemi, takže s originálem mají jen málo společného.
To přivedlo portugalskou společnost Be-business na myšlenku vybudovat řetězec kaváren nazvaných Nata Lisboa, jež by šířily lisabonský životní styl včetně slavného cukrářského výrobku, jehož recept by byl jednotný.
Tento projekt získal letos nepřímou a nečekanou podporu portugalského ministra hospodářství Álvara Santose Pereiry.
Motor ekonomiky
Když ministr vyzýval portugalské podnikatele, aby usilovali o pronikání na mezinárodní trhy a pomohli tak zmírnit krizi dotírající na zemi, která musela požádat o zahraniční pomoc, citoval pastel de nata jako příklad typicky portugalského produktu, který se může prodávat do celého světa a napodobit tak úspěch hamburgerů nebo donutů.
"Pastel de nata je jedním z nejtypičtějších portugalských produktů, proč nejsme schopni ho přes jeho úspěšnost vyvážet?" tázal se ministr před podnikateli. Portugalská vláda se snaží podporovat export, který je motorem ekonomiky nacházející se v recesi.
"Je pravda, že jsme na našem projektu pracovali už měsíce, když ministr učinil své prohlášení," uvádí jeden z jeho autorů Nuno Seabra.
Letos v červnu se první kavárna Nata Lisboa otevřela v centru starého Lisabonu, kudy turisté nezbytně procházejí.
Kavárny v Paříži...
"Základnou našeho konceptu je Lisabon," vysvětluje Seabra. "V naší kavárně naleznete také několik typických produktů, jako je lisabonské espresso (bica) či likér z višní ginginha podobající se griotce."
Do konce roku se má v Portugalsku otevřít desítka takových kaváren a pak se společnost chystá pokusit se o úspěch v zahraničí.
Příští etapou bude otevření kavárny Nata v Paříži, do roku 2016 budou následovat Brazílie, Severní Amerika a Asie. Podniky se budou šířit pod heslem The world needs Nata, Svět potřebuje Nata, uvádí Seabra. Dodává, že vzhledem ke krizi, která na Portugalsko udeřila, je mezinárodní trh prioritou.