Piemont, nejprestižnější vinařský region Itálie, přiláká více turistů
28. 6. 2011 – 14:33 | Do světa | Danica Klein | Diskuze:
Vychutnávat ty nejjemnější pokrmy a zkoušet - s mírou - vynikající vína, to je recept, díky kterému italský Piemont, oblast na severozápadě Itálie, každoročně přiláká více než půl druhého milionu turistů. Polovinu z nich tvoří cizinci.
"Samozřejmě tu je krásná krajina a zajímavá architektura, ale jako lákadlo pro turisty to celý rok nestačí, jezdili by jenom v sezoně, zatímco kvůli gastronomii přijíždějí celý rok," konstatuje Marco Ghione, šéfkuchař v restauraci na zámku v Mantě.
Králík v rosolu, chřest a medailonky
Jeho podnik, vybavený v jasných barvách, se nachází v jednom z křídel panského sídla, kde jinak všechno k velké radosti návštěvníků zůstalo v původním stavu: nádherné fresky zdobí okázalé sály až do kuchyní, kde je dodnes vystaveno dobové náčiní.
"Znovu zkoušíme všechny pokrmy tradiční piemontské kuchyně a zároveň je přizpůsobujeme dnešním požadavkům: používáme místní výrobky a připravujeme z nich lehčí jídla," vysvětluje Ghione.
Denní nabídka je králík v rosolu, chřest, medailonky s cuketovým květem a čokoládový koláč. Výsledkem je typ velmi lehké "nové kuchyně" po piemontsku na pozadí kopců posetých zelenými hájky a střechami z červených tašek, které udávají tón venkovské krajině.
Množství vinných sklepů
Turistika zaměřená na víno a gastronomii je v Piemontu na vzestupu; letos by podle odhadů měla růst o více než deset procent. Několik let se prodlužuje také délka pobytů. Pro oblast je to terno, protože návštěvník na takovém výletu utratí denně průměrně 130 eur (téměř 3200 korun), přibližně dvakrát víc než tradiční turista.
Částka se může vyšplhat na 400 eur (skoro 7000 korun), pokud započítáme prodej regionálních produktů. Region s mnoha rozsáhlými vinicemi láká také díky množství vinných sklepů otevřených pro návštěvníky.
"Za svou přitažlivost pro turisty vděčí Piemont především vynikajícím vínům a několika vyhlášeným značkám jako Barolo a Barbaresco, které se podílely na dobrém jménu naší oblasti," vysvětluje ředitelka piemontské centrály cestovního ruchu Maria Elena Rossiová.
"Turista, který sem přijíždí, je někdo, kdo rád chodí mimo vyšlapané cesty a hledá kouzelnou atmosféru, která čerpá z tradice. Nemělo by se zapomínat, že v Piemontu se zrodilo hnutí Slow Food," připomíná. "Ubytování v rodinných domech, hotýlky, vesnické usedlosti, to je cestovní ruch, o který máme zájem, ne o masovou turistiku."
Američané i Japonci
Slow Food je mezinárodní hnutí, které chce zachovat kvalitní regionální stravu a chlubí se 100.000 příznivci. Odkud přijíždějí nároční turisté? "Většinu tvoří Evropané, hlavně Němci, Rakušané, Švýcaři a Francouzi, ale přijíždějí i lidé z USA nebo z Japonska," říká Rossiová.
To potvrzuje americká sommeliérka Robin Gheeslingová, specialistka na tematické cesty zaměřené na vinařství: "Piemont pro Američany v těchto dnech nabývá na významu, hlavně po Toskánku, jímž je trh pomalu nasycen".
"Myslím, že Američané hledají jinou oblast, kterou by mohli objevit, a vzhledem k tomu, že Barolo je jedním z nejznámějších vín, je to region, který mají chuť poznat," uzavírá.
Vinařská oblast na seznam UNESCO
Této příležitosti se chopili ve vinařství Ceretto, které vyrábí jmenovitě Barolo, a uprostřed vinic zbudovali futuristicky vyhlížející informační středisko, aby své návštěvníky přijali co nejlépe.
Jedním z nejnovějších projektů Piemontu je žádost o zapsání vinařské oblasti Langhe na seznam kulturního dědictví UNESCO.