Starbucks útočí v Indii. Stane se z čajové země kavárenská?
1. 2. 2012 – 8:33 | Zajímavosti | Danica Klein | Diskuze:

Americký kavárenský řetězec Starbucks chce do září otevřít svoji první provozovnu v Indii ve spolupráci s místní firmou Tata Global Beverages. Počáteční investice má činit čtyři miliardy rupií (1,55 miliardy Kč).
Kavárny a obchody bude provozovat společný podnik, ve kterém bude mít každá z firem poloviční podíl. Kavárny tak ponesou název Starbucks Coffee: A Tata Alliance. Do konce roku chtějí mít firmy v zemi 50 provozoven. Dodavatelem kávy do kaváren bude Tata Coffee. Obě společnosti chtějí také přijít na indický trh s vlastní značkou čaje Tata Tazo.
Tata Global je součástí indického konglomerátu Tata zaměřeného na širokou škálu činností od soli po software. Zpráva o otevření provozoven přichází rok poté, co firmy podepsaly dohodu o nákupu kávy na indickém trhu a spolupráci při otevírání kaváren. Starbucks se rozhodl pro partnerství, přestože indická vláda nedávno uvolnila restrikce pro zahraniční investory v zemi.
57 zemí světa
Indie je pátým největším producentem kávy na světě, vyváží 70 až 80 procent své produkce. V zemi se spotřebuje ročně káva v hodnotě 667 milionů USD (12,9 miliardy Kč). Z toho zhruba 140 milionů USD připadá na spotřebu kávy v restauracích a kavárnách.
V Indii je dlouhá léta oblíbeným nápojem čaj. V poslední době, spolu s růstem příjmů městského obyvatelstva, se však zvyšuje zájem o kavárny v západním stylu, kde káva stojí více než v běžných restauracích. V restauraci stojí obvykle šálek běžné kávy deset rupií (čtyři Kč), v některém z řetězci kaváren západního stylu se však cena kávy může vyšplhat na 60 až 80 rupií.
Starbucks však v Indii čeká silná konkurence. Největším místním kavárenským řetězcem s 1200 provozovnami je Cafe Coffee Day. Firma má rovněž v plánu otevřít kavárnu každý třetí dne. Další je řetězec Barista s více než 200 kavárnami a také tento řetězec plánuje obrovskou expanzi. Britský řetězec Costa Coffee vstoupil na indický trh v roce 2008 a má zde nyní zhruba 75 provozoven. V příští třech letech chce zvýšit počet kaváren čtyřnásobně.
Starbucks v současnosti provozuje v 57 zemích světa přes 17.000 provozoven. Z toho zhruba polovinu ve Spojených státech.