Více než sto kilometrů dlouhý podmořský tunel: Rusko chce spojit Asii s Amerikou
25. 8. 2011 – 9:59 | Do světa | Danica Klein | Diskuze:

Ruští plánovači oživili víc než sto let starý projekt transkontinentální železnice, která by díky tunelu pod Beringovým průlivem spojila Asii se Severní Amerikou. Plán propojení kontinentů už v roce 1906 podpořil poslední ruský car Mikuláš II.
Dnešní projekty podle ruské agentury počítají s vybudováním velkorysého železničního spojení, jehož počátkem bude sibiřské město Jakutsk a koncem kanadská provincie Britská Kolumbie.
Na ruském území má trať dosahovat délky 4000 kilometrů a z Jakutska by měla směřovat do města Magadan a obce Uelen na nejvýchodnější výspě Čukotky. Na severoamerickém kontinentu má trať o délce 2000 kilometrů spojovat aljašská města Nome a Fairbanks s kanadskou Britskou Kolumbií.
Obrovské nerostné bohatství
Ústředním bodem magistrály má být více než sto kilometrů dlouhý podmořský tunel, který by měl být proražen pod dnem Beringova průlivu. Ruští projektanti přitom nepočítají jen s vybudováním železniční trati, ale velkého elektrifikovaného dopravního koridoru, jehož součástí bude i dálnice, dálkové elektrické vedení a vysokorychlostní datové spoje.
Podstatou projektu je ambiciózní plán využití obrovského nerostného bohatství Sibiře, ale i velkých lidských a materiálních zdrojů Japonska, USA a Číny.
Ruský expert Viktor Razbegin označil projekt za klíčový pro budoucí rozvoj Ruska. Náklady odborníci odhadují na 30 až 35 miliard dolarů (až 600 miliard korun), které by se investorům při zachování dosavadních objemů výměny zboží mezi Ruskem a USA měly vrátit do 15 let.