Ze samoobslužných půjčoven zmizelo v Londýně zatím jen pět kol
4. 10. 2010 – 8:22 | Cestování | red | Diskuze:

Pouhých pět kol ukradli zloději za dva měsíce provozu samoobslužných půjčoven bicyklů v ulicích Londýna, tedy mnohem méně než v jiných velkoměstech. Londýnská radnice to přičítá nejen poctivosti Londýňanů, ale také promyšleným bezpečnostním opatřením.
Londýnský starosta Boris Johnson koncem července zahájil provoz 400 samoobslužných půjčoven v centrální oblasti Londýna s 6000 koly. Za tyto dva měsíce londýnská radnice přišla jen o pět "Borisových kol", jak se přezdívá velocipedům po 900 librách (asi 26.000 korun).
Londýn se inspiroval obdobným systémem Vélib v Paříži, kde však bylo ukradeno již na 8000 kol, z toho 3000 v roce 2007 za prvních šest měsíců provozu. Dokonce i v Montrealu zmizelo v prvním měsíci provozu 50 kol.
Boris Johnson, který je sám nadšeným cyklistou, v neděli řekl, že je "nadšen a příjemně překvapen" nízkou úrovní krádeží". Ta jde přitom proti obecnému trendu. Zatímco v roce 2007 bylo v Londýně ukradeno 17.609 kol, loni to bylo již 23.178.
Poctiví Londýňané
"V temnějších chvílích jsem měl své obavy. Říkal jsem si, že kola budou vítanou trofejí a někdo je odveze na párty do Bratislavy nebo vyvleče na Mount Everest nebo ještě něco horšího. A ne. Dobří Londýňané je vracejí po použití zpět," řekl Johnson listu The Independent.
Londýnská radnice se poučila v Paříži, kde se kola dodávala i se zámky, jimiž se dala půjčená kola připevňovat k lampám a sloupům. Tam se stávala snadnou kořistí zlodějů. V Londýně však kola zámky nemají a mohou tak být zajištěna jen na stojanech oficiálních stanovišť, odkud se jen těžko kradou.
Internetová registrace
Zatím si kola mohou půjčovat jen abonenti, kteří se zaregistrují na internetu a dostanou poštou klíč, kterým si kolo odemknou. Při registraci musejí vyplnit číslo bankovní karty, z níž by bylo při ztrátě kola strženo 300 liber.
Na začátku září měly být půjčovny otevřeny i pro náhodné uživatele, kteří by si kola půjčovali jen s použitím platební karty. Tato fáze byla zatím odložena.
Systém stál 82 milionů liber (asi 2,4 miliardy korun). Dalších asi 20 milionů ročně stojí provoz, který by měly z větší části pokrýt půjčovné a příspěvek sponzora, banky Barclay's.
Bicykly, které vyrábí firma z kanadského Québeku, mají životnost 15 let, jsou dost robustní (váží 23 kilogramů) a poměrně usedlého vzhledu.