Zelené město v Himalájích je pro turisty skutečným magnetem
16. 7. 2011 – 8:20 | Do světa | Danica Klein | Diskuze:

Po mnoho let bylo himálajské město Naukučiatal magnetem pro turisty, které lákaly jeho majestátní devítiúhelníkové jezero a nádherná zelená krajina.
Na tři dny v květnu se z pramínku návštěvníků stává povodeň stovek lidí, kteří do severoindického města míří na nedávno založený hudební festival Escape. Ten živí mladí středostavovští Indové, kteří mají dost peněz na živou muziku.
Shromáždění poutníků
Na 30 zavedených i nových indických umělců od heavymetalové skupiny Phobia až po dillískou reggae kapelu Rajahs vystoupilo na pozadí horské scenérie na letošním třetím ročníku. "Toto je můj první hudební festival a velmi se mi líbí," řekl muž, jenž se hodil marod, aby mohl akci navštívit.
Po stovky let se Indové shromažďují na duchovních a náboženských akcích, aby spolu zpívali, tančili a hráli hudbu. Ta je také nedílnou součástí kumbhamély, masového hinduistického shromáždění poutníků, konaného každé tři roky.
Lepší scéna
Indie je nyní svědkem vzestupu festivalů soudobé hudby podobných těm ve Spojených státech či v Evropě. "Scéna se v Indii lepší. Zpočátku, ještě před pěti šesti lety, tu žádné festivaly nebyly. Zrovna se začínají uchycovat," říká Randíp Singh z indické rockové skupiny Menwhopause, která už si zahrála i na festivalu South By Southwest v texaském Austinu.
Indická hudební scéna, kterou ovládají písničky z bollywoodských filmů, roste a vzdoruje i celosvětově klesajícímu trendu zapříčiněnému pirátstvím.
Loni byla Indie 14. největším hudebním trhem na světě a zaznamenala meziroční nárůst o 16,5 procenta v objemu prodeje, uvádí Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI).
To kontrastuje s USA a Japonskem, což jsou dva největší trhy světa, a především s Evropou, které zaznamenaly další pokles v prodejích nahrané hudby. To hudebníky přimělo k tomu, aby si ušlé zisky nahradili účastí na festivalech živé hudby.
Teď na to mají
Podle IFPI loni příjmy ze živých vystoupení celosvětově vzrostly o 4,6 procenta. Indie přitom zaznamenala jeden z největších nárůstů na 40,1 milionu dolarů (přes 660 milionů dolarů) z 26,2 milionu v roce 2009.
"Teď si to mohu dovolit. Dřív jsem chtěl jít na Deep Purple a neměl jsem ani na lístek za 1000 rupií (zhruba 370 korun). Teď už na to mám," řekl jeden z indických účastníků festivalů Akaš Vora.
Pozornost i v zahraničí
Na festivalu Bacardi NH7 Weekender v jihoindickém Puné mají možnost si zahrát nejznámější indické kapely po boku veličin z britských žebříčků, jako jsou Asian Dub Foundation a The Magic Numbers.
Přítomnost účinkujících ze zahraniční umožnila prodat tisíce vstupenek a zajistila festivalu místo mezi největšími v Indii, ačkoli se v prosinci uskutečnil teprve jeho první ročník.
"Nemyslím, že by v Indii sto tisíc lidí zaplnilo festival kvůli místním kapelám. Ale s mezinárodními a bollywoodskými umělci určitě ano," řekl Anudž Gupta ze společnost OML Entertainment, která organizuje Weekender.
Indické festivaly si už získaly pozornost i v zahraničí, například multižánrový Rajasthan International Folk Festival (RIFF), jehož první ročník se v pět set let staré pevnosti města Džódhpur konal před čtyřmi lety. Počet návštěvníků ze zahraničí každoročně roste.
Indie nemá zpoždění
Některé cestovní kanceláře sem nabízejí zájezdy a zaměřují se na britské návštěvníky hudebních festivalů, kteří jsou už otráveni špatným počasím a vysokými cenami vstupenek ve své vlasti.
"Festivaly se tu začínají ujímat. Nemyslím si, že má Indie zpoždění. Myslím, že Indie je tu právě včas," věří zakladatel festivalu Escape L. Točhavng.