Francouzský skvost? Víno z Bordeaux
24. 9. 2012 – 16:36 | Zajímavosti | Danica Klein | Diskuze:

Turistika za vínem je největším ekonomickým sektorem pro město Bordeaux a jeho okolí, které navštíví ročně téměř tři miliony turistů. Ti dělí svůj pobyt mezi vinice, Bordeaux a akvitánské pobřeží.
Bordeaux, jehož památková zóna je na seznamu světového dědictví UNESCO, s netrpělivostí čeká, až se v roce 2015 otevře jeho kulturní a turistické centrum, v němž bude hlavní roli hrát víno. Jde o rozsáhlý projekt za 63 miliony eur (1,57 miliardy Kč), který má navštívit přes 400.000 lidí ročně. Bordeaux tak chce oficiálně získat postavení "první enologické destinace v Evropě".
Avšak dávno předtím než se tento projekt uskuteční, využívá město svého jedinečného postavení. Turistický úřad reaguje od roku 2004 na rostoucí poptávku aktivit týkajících se jeho prestižních vinic.
Noclehy s rodinnými večeřemi a degustace
"Bordeaux nebylo historicky příliš turistice za vínem otevřeno. Měli jsme zpoždění za jinými regiony a mnoha dalšími zeměmi," přiznává předseda Úřadu pro turistiku v Bordeaux Stéphane Delaux.
Od roku 2005, kdy byl turistům zpřístupněn jen jediný okruh vinicemi, počet návštěvníků vzrostl o 143 procenta. Dnes je turistům nabízeno 52 různých okruhů vinicemi. Některé jsou určeny pro movité zákazníky, pro něž tu je nabídka nocování na zámku a luxusní restaurace.
Přední vinice zajišťují průvodce v několika jazycích a nabízejí prohlídky svých vinných skladů, aby posílily image své etikety. Skromnější vinaři prodávají své víno přímo. Mnozí nabízejí rovněž noclehy s rodinnými večeřemi a samozřejmě degustace.
Potenciál, který lze využít
Jiní sázejí na vzdělávací aspekt s kurzy degustace nebo sklízení bordeauských hroznů. Nezapomínají na rodiny s dětmi a nabízejí interaktivní hry nebo výlety za místní flórou.
"Turistika za vínem neznamená jen degustaci a prodej lahví vína. Jde o to, aby turisté měli možnost seznámit se s pěstováním vinné révy, s historií vína a jeho spotřeby," zdůrazňuje Delaux.
Nejžádanějšími okruhy jsou ty, které vedou prestižními vinicemi Médocu, s jeho značkami Pauillac, Margaux, Saint-Julien a Saint-Emilion.
V Bordeaux jsou však k vidění i jiné zajímavosti, především to je jeho značné architektonické bohatství, zvláště v Blaye s jeho citadelou Vauban zanesenou na seznamu UNESCO, uvádí Sophie Gaillardová, která má při Úřadu pro turistiku v Bordeaux na starosti vše, co souvisí s vínem.
Cizinci, kteří podle Úřadu pro turistiku tvoří 30 procent ze tří milionů turistů ročně, mají největší zájem o denní výlety autobusem.
Aby bylo možno uspokojit poptávku těch, kdo si přejí sami naplánovat své výlety, byla vytvořena aplikace pro chytrý telefon Bordeaux wine trip, pomocí níž lze najít aktivity a osoby, které je zajišťují.
"Turistika je dnes pro Akvitánii a Bordeaux hlavním ekonomickým sektorem," uvádí Delaux. "Tuto poptávku vytváří kombinace Bordeaux jako lokality zanesené na seznam světového dědictví UNESCO a zároveň jako města vína. Je tu značný potenciál, který lze ještě využít," dodává.
Cílem je rozvíjet nabídku pro klientelu s vyšší kupní silou. V okolí Bordeaux i ve vinicích již vznikly četné hotely a restaurace, z nichž 13 má michelinskou hvězdičku.