Luxus v Bejrútu, kde kolabuje internet a vypínají proud

- Do světa autor: Danica Klein

Chanel, Dior, Brioni, Valentino, Cartier, Bulgari, Longines, Rolex, Panerai, Vuitton, Armani, Ford, Gucci, Alexander McQueen, Hermes, Dolce & Gabbana, Louboutin. Značky z Bejrútského súku, pro něž letos v libanonské metropoli nemusí být dostatek zákazníků. Obchodníci na jednom z nejluxusnějším tržišť 21. století to už pociťují.

Personál znuděně postává u dokonale upravených výloh, avšak nemá koho obsloužit. V létě sem obvykle míří ultrabohatí občané zemí Perského zálivu, aby se v Libanonu ukryli před domácím úmorným vedrem a pobavili se v kosmopolitním arabsky hovořícím městě s pochopením pro okázalé utrácení.

Letošní rok se ovšem od těch předchozích liší. Saúdská Arábie podobně jako ostatní státy Perského zálivu občanům cestu do Libanonu nedoporučila vzhledem k bezpečnostnímu riziku vyplývajícímu z konfliktu v sousední Sýrii.

Bez ohledu na cenu

"Ano, obchody jsou trochu horší. Ale naše klientela je ze 70 procent složená z Libanonců, žijících zde nebo v cizině. Nejsme závislí jenom na zákaznících z Perského zálivu," sděluje Valíd z butiku Alexander McQueen.

Zástupci některých značek ale tvrdí, že jsou proti výkyvům, jaké představovala třeba občanská válka, odolní. "Jde o to, jak je značka známá, nám jdou obchody dobře," říká pečlivě oblečený prodavač od Louise Vuittona. Elegantní dámy a dívky si v obchodě vybírají z nepřeberného množství kabelek bez ohledu na vysokou cenu.

U Louboutina se dají za 6000 dolarů (123.000 korun) pořídit lodičky Daffodile ozdobené křišťálem Swarovski. Čekali jsme lepší tržby, ale přesto je to lepší než loni, tvrdí jeden z prodavačů. Méně arogantní ze značek bojují o zákazníky diskrétně umístěnými poutači na slevy.

V módě je Maroko

Lamborghini na své internetové stránce nabízí přívěsky na klíč a módní doplňky se 40procentní slevou, ale její automobily, jako třeba ten úžasný Aventador s dubajskou značkou zaparkovaný v jedné z bohatých bejrútských ulic, stále stojí 400.000 dolarů (8,2 milionu korun). Bejrút je město posedlé kvalitními auty a chodec má větší naději, že se kolem něj prožene sportovní Porsche než Nissan.

Rijád podobně jako Abú Zabí a Dauhá vyzval občany, aby se Bejrútu vyhnuli, protože boje v Sýrii dolehly v minulých měsících i na Libanon. Říká se, že luxusní jachty za 200 milionů dolarů zvedly kotvy a odpluly z bejrútského moderního přístaviště. Některé možná na Kajmanské ostrovy, kde jsou zaregistrovány, nebo do nějakého přístavu ve Středozemním moři. V módě je prý Maroko.

Jestliže saúdskoarabské ministerstvo zahraničí hovoří o nestabilní situaci v Libanonu, ví, o čem mluví. Saúdská Arábie a Katar mají prsty v syrské revoltě, platí bojovníkům opoziční armády žold a volají po vyzbrojení opozice.

Manažer obchodu s luxusními italskými značkami Versace a Kiton ale říká, že ti občané zemí Perského zálivu, kteří mají v Bejrútu byty, přijíždějí navzdory varování. "Královské rodiny samozřejmě nepřijedou, když lidem radí, aby nejezdili. Nedostanou se sem ani ti, kteří jezdili autem. Znáte to, 21 lidí v koloně tří chevroletů," přiznává manažer s poukazem na to, že pozemní trasa z Perského zálivu do Libanonu vede přes Sýrii.

Tři dny kolaps

Bejrútský súk je srdcem města, obnoveného po občanské válce. Názory na něj dělí Bejrúťany na dvě kategorie. Ti první oceňují klidné a vzdušné uličky lemované domy obloženými mramorem a sklem i okolní ulice s budovami ze zlatavého kamene navržené v osmanském stylu. Kupé Bentley nebo Ferrari anebo obojí je tu na svém místě. Ulice jsou bez poskvrnky a zaměstnanci města v kombinézách semafory oprašují utěrkami z pštrosích per.

Ti druzí v této částí města vidí chrám mamonu a zisku, který připravil Bejrút o kulturní centrum a vytlačil z něj tradiční levantské tržiště s plnými obchody a vyvolávajícími prodavači.

Zbytek Libanonu se Bejrútskému súku nepodobá. Roční příjem na hlavu v Libanonu činí 10.500 dolarů (215.000 korun), což je desetina ve srovnání s Katarem. Selhává infrastruktura, v červenci kvůli poruše kabelu tři dny kolaboval internet. Lidé ve věku univerzitních studentů si nepamatují dobu, kdy by bez problémů fungovala elektřina. Generátor do každé domácnosti by mohl být národním heslem.

Ale restaurace jsou příjemné, vaří se v nich výborně, bary jsou otevřené do noci a stále je dost lidí ochotných věnovat část výdělku na to, aby lépe vypadali.

Tagy: móda luxus znacky

Zdroje: ČTK