Dnes je středa 3. prosince 2025., Svátek má Svatoslav
Počasí dnes 0°C Zataženo

Pastel de nata. Koláček, který chce dobýt svět

13. 10. 2012 – 12:33 | Do světa | Danica Klein |Diskuze:

Pastel de nata. Koláček, který chce dobýt svět
Pastel de natazdroj: ČTK

Tradiční pastel de nata, košíček plněný žloutkovým krémem, který lze najít na každém kroku v Portugalsku, si chce získat nové příznivce ve všech koutech světa prostřednictvím sítě kaváren, jejich cílem je exportovat lisabonský životní styl.

Koláček z lístkového těsta prošpikovaný skořicí, který se podává zejména ke kávě, patří mezi nejoblíbenější cukrářské výrobky Portugalců i cizinců, kteří zemi navštíví. 

Stovky turistů denně spěchají do Belému, západolisabonské čtvrti, aby ochutnaly slavný pastel de nata v neméně slavné cukrárně, která je pověstná tím, že peče nejlepší koláčky v zemi díky receptu, jejž od 19. století udržuje v tajnosti. 

Imitace pastelu

Belémská cukrárna přes tyto úspěchy vždy odmítala exportovat svou specialitu a tvrdila, že proces ruční výroby není možno uzpůsobit výrobě masové. 

V posledních letech se však po světě objevily imitace pastelu, často pod jiným názvem a s jinými ingrediencemi, takže s originálem mají jen málo společného. 

To přivedlo portugalskou společnost Be-business na myšlenku vybudovat řetězec kaváren nazvaných Nata Lisboa, jež by šířily lisabonský životní styl včetně slavného cukrářského výrobku, jehož recept by byl jednotný. 

Tento projekt získal letos nepřímou a nečekanou podporu portugalského ministra hospodářství Álvara Santose Pereiry. 

Motor ekonomiky

Když ministr vyzýval portugalské podnikatele, aby usilovali o pronikání na mezinárodní trhy a pomohli tak zmírnit krizi dotírající na zemi, která musela požádat o zahraniční pomoc, citoval pastel de nata jako příklad typicky portugalského produktu, který se může prodávat do celého světa a napodobit tak úspěch hamburgerů nebo donutů. 

"Pastel de nata je jedním z nejtypičtějších portugalských produktů, proč nejsme schopni ho přes jeho úspěšnost vyvážet?" tázal se ministr před podnikateli. Portugalská vláda se snaží podporovat export, který je motorem ekonomiky nacházející se v recesi. 

"Je pravda, že jsme na našem projektu pracovali už měsíce, když ministr učinil své prohlášení," uvádí jeden z jeho autorů Nuno Seabra. 

Letos v červnu se první kavárna Nata Lisboa otevřela v centru starého Lisabonu, kudy turisté nezbytně procházejí. 

Kavárny v Paříži...

"Základnou našeho konceptu je Lisabon," vysvětluje Seabra. "V naší kavárně naleznete také několik typických produktů, jako je lisabonské espresso (bica) či likér z višní ginginha podobající se griotce." 

Do konce roku se má v Portugalsku otevřít desítka takových kaváren a pak se společnost chystá pokusit se o úspěch v zahraničí. 

Příští etapou bude otevření kavárny Nata v Paříži, do roku 2016 budou následovat Brazílie, Severní Amerika a Asie. Podniky se budou šířit pod heslem The world needs Nata, Svět potřebuje Nata, uvádí Seabra. Dodává, že vzhledem ke krizi, která na Portugalsko udeřila, je mezinárodní trh prioritou.

Předchozí článek

Červenkův čas v kabině Slavie se krátí. Brzy posílí Lva

Následující článek

Z léčebny zmizel pacient s tuberkulózou. Policie nemocného muže zadržela

Nejnovější články