Sedmimílový technický zázrak Floridy

- Cestování autor: Danica Klein

Patří k divům Floridy už téměř třicet let. Bez něj byste se nedostali do nejjižnějšího koutu pevninských Spojených států. Mluví se o něm jako o technickém zázraku. Otevřeli ho v roce 1982 jako nejdelší segmentový most na světě.

Placeholder

Placeholder , zdroj: Archiv

Sedmimílový most (Seven Mile Bridge) je ve skutečnosti dlouhý jen 6,79 míle, přesně 10 931 metrů. Ale na celé trase po ostrůvcích Florida Keys je nejdelší a opěvovaný jako královský drahokam mezi 43 mosty na Keys, píše server iDnes.cz.

Náhrada poničených mostů

Mluví se o něm jako o technickém zázraku. Most otevřeli v roce 1982 jako nejdelší segmentový most na světě a nahradil čtyři staré poničené mosty. Není pochyb, že nebylo snadné postavit jedenáct kilometrů mostu nad mořem, zapustit všechny ty pilíře do dna.

Celkem 288 jednotlivých dílů z předpjatého betonu se vyrábělo v Tampě. Odtud je vlečné čluny dopravily na místo, kde byly smontovány dohromady a vytvořily 440 oblouků, z nichž nejdelší měří 40 metrů.

Zhruba uprostřed se most vzdouvá do oblouku vysokého 20 metrů, čímž pod ním vznikl prostor pro proplouvání lodí. Náklady: 45 milionů dolarů. Dokončili ho šest měsíců před termínem a dostal téměř desítku různých cen. Přejet ho trvá osm minut.

Jediná výjimka

Seven Mile Bridge spojuje ostrov Knight's Key, který je součástí města Marathon, s ostrovem Duck Key. Stavět ho začali v roce 1979, otevřel se v květnu 1982. Most je jednoduchý a vysoce elegantní. Zákaz vstupu pěšáka má jedinou výjimku: každoročně v dubnu se o jedné sobotě most na dvě hodiny uzavře autům, aby zde 1 500 běžců mohlo absolvovat závod na jeho počest.

Bláznovství nebo div světa?

Železniční magnát Henry Flagler v roce 1905 slíbil, že prodlouží Floridskou východní pobřežní železnici. Možná mu v té chvíli ani nedošlo, co vlastně slibuje. Spousta dalších lidí si ovšem obtížnost úkolu uvědomila dobře a železnici se začalo říkat Flaglerovo bláznovství. Jiní o ní mluvili naopak jako o osmém divu světa.

Extrémně těžká práce trvala sedm let a pohltila celé Flaglerovo jmění. Díky ní se však Key West vůbec dostal do mapy, protože starý most spojil do té doby odříznuté město se světem i jednotlivé ostrůvky mezi sebou.

Dělníci museli při stavbě vymýtit džungli palem, mangrovníků a dalších rostlin, aby měli kam položit pražce. Aby překlenuli jedenáct kilometrů otevřeného oceánu, ukotvili do dna 546 betonových pilířů. Vynaložené úsilí bylo tak obrovské, že je přirovnávali k námaze maratonského běžce. Z tohoto srovnání se zrodilo i jméno Marathon pro skupinu ostrovů a město, které se považuje za střed a srdce Florida Keys, píše server iDnes.cz.

Historická památka

Flaglerův most, který je dnes zapsaný do amerického Národního seznamu historických památek, odolával vodám i větrům 23 let. Osudným se mu stal až hurikán z 2. září 1935. Vítr o rychlosti 320 kilometrů v hodině a přílivové vlny vysoké přes pět a půl metru poškodily nejen most, ale i koleje položené na ostrovech.

Živel tehdy zabil 800 lidí a údajně jedinou věcí, jež během hurikánu zůstala na místě, byla socha anděla na hřbitově na ostrově Islamorada. Některé prameny ovšem tvrdí, že ani anděl nebyl tak úplně pevný, ale že ho vítr zvedl a mrštil jím o železnici, přičemž se mu zlomilo křídlo. Každopádně anděl dosud stojí na hřbitově Pioneer Cemetery jako jedna z uctívaných historických památek.

Železnice byla zničená a společnost neměla peníze na obnovu. Floridská vláda železniční spodek koupila a postavila na něm za pouhé tři roky silnici – dnešní slavnou US 1 neboli Overseas Highway.

Vodní svět plný ryb

Starému mostu se dnes přezdívá nejdelší rybářské molo na světě. Některé jeho části jsou plné rybářů, kteří mají nahozeno každý hned několik udic. Vypadá to, že někteří rybáři na mostě dokonce bydlí ve stanech. Provoz je tam docela velký, hodně pěších i cyklistů.

Tagy: most USA florida