Čajovny lákají milovníky kávy v indických městech

- Do světa autor: Danica Klein

Kdo poprvé přijede do indické metropole Dillí, mohl by si myslet, že zdejší obyvatelé jsou závislí na kávě. Jen na Connaught Place v komerčním a finančním centru města je deset kaváren - jsou si vzájemně na dohled a všechny prosperují.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Když si ale někdo chce vychutnat šálek čaje v podobném typu zařízení, ale zaměřeném právě na čaj, může mít smůlu. A to je Indie druhým největším producentem čaje na světě a zdejší obyvatelé vypijí za rok téměř osmkrát tolik čaje co kávy.

Na nedostatek prosté národní franšízy zaměřené na čaj, v Indii známého jako "chai" a podávaného ve skle, se zvlášť zaměřuje pozornost zejména v současnosti, kdy se kavárnický gigant Starbucks připravuje proniknout na indický trh.

Velkou část problému tvoří image

"Prima kavárny lze najít kdekoliv, ale najít dokonalý šálek čaje je skutečně obtížné," upozorňuje Smiti Singh, softwarový inženýr z Béngalúru ve státě Karnátaka, který denně vypije čtyři šálky čaje.

Naopak Vriti Máliková, marketingová odbornice z Dillí týdně utratí 1400 rupií (533 korun) za kávu. Za čaj by stejnou sumu nedala. "I kdyby to byl dobrý čaj, peníze bych za něj neutratila. Ráda bych viděla množství různých chutí čaje a tak zdravou věc, jako je čaj zelený," říká. Ať lidé říkají cokoliv, velkou část problému tvoří image.

Nová vlna školených podnikatelů

Je hodně prodavačů čaje, kteří si svůj "podnik" rozloží pod stromem nebo na indické ulici - ovšem kvalita čaje, který nabízejí za pět rupií (necelé dvě Kč) je často pochybná. Rostoucí indická střední třída si raději připlatí za čistý nóbl produkt v kavárnách.

Navíc prodej čaje je tradičně považován za levnou práci. Na druhou stranu kavárny byly vždy spojovány se západním, módním životem. Mladí Indové z měst přijali kávovou kulturu, v níž největší roli hraje domácí značka Café Coffee Day a za ním italská Lavazza. 
V lednu Starbucks zveřejnil plán uvést na indický trh pět desítek poboček prostřednictvím Tata Group, jedné z největších obchodních firem v zemi. Ačkoliv tyto kavárny, a to včetně Starbucksu, na jídelním lístku čaj mají, žádná z nich nezohledňuje výhradně milovníky čaje. Teď se ale objevuje nová vlna školených podnikatelů, kteří doufají, že zaplní tuto mezeru. Nabízejí tradiční indický čaj, ale zároveň v moderním rámci.

Když se 36letý absolvent Harvardu Amulík Singh Bidžrál rozhodl odejít ze své práce a otevřít si čajovnu, byli lidé ohromení. "Prodávat čaj je považováno za poslední způsob, jak si vydělávat na živobytí," vysvětluje. "Ale ve skutečnosti je čaj v Indii velmi rozsáhlý obchod."

Čtěte také: Starbucks útočí v Indii. Stane se z čajové země kavárenská?

Bidžrál otevřel maloobchodní čajovou síť v Béngalúru pod názvem Chai Point v roce 2010. Zatímco stánky podél silnic nabízejí pouze "masala chai", nápoj ochucený kořením a bylinkami, bývalý inženýr poskytuje celou škálu čajů včetně citrónového a zeleného. 
Snaží se také propagovat čaj jako zdravý nápoj bohatý na antioxidanty, jež mohou posilovat imunitní systém.

"Lidé byli vděční, že jim poskytujeme čistý šálek čaje v dostupném a velmi hygienickém provedení," zdůrazňuje Bidžrál. Miliontý šálek prodal v lednu a nyní se chystá v březnu otevřít pobočku v Dillí.

Ankit Bohra se loni rovněž dal na podnikání v čaji - ta myšlenka se ho chytila ještě za studentských let v Bombaji. Nakonec postupně ten nápad uváděl do praxe, když v západoindickém Džajpuru našel obchod Tapri, který nabízel 40 druhů.

Bežný nápoj člověka

"Spotřebitel hledá změnu. V kavárnách měli kávu už tak dlouho, že začali toužit po novém konceptu," prohlašuje Bohra s tím, že jeho nápad už okopírovali jiní podnikatelé v Džajpuru. On sám ale chystá vbrzku otevření další pobočky Tapri. Chai Point i Tapri se ale snaží držet úroveň mimo luxusní kavárny. Sklenka čaje u nich stojí méně než pětinu ceny capuccina v kavárnách.

I když je v Béngalúru hrstka luxusních čajoven jako například Infinitea, která se snaží přilákat mecenáše s "vytříbeným jazýčkem", hranice země nepřekročily. "V Indii se to vnímá tak, že nemusíte platit za čaj tolik," poznamenal Bidžrál. Je přesvědčen, že tyto "strohé" kavárny se stanou hitem.

Bohra je s ním zajedno, že čaj by měl zůstat blízko svých kořenů. "Čaj je běžným nápojem člověka. Moment, kdy ho začnete vyumělkovávat, ztrácí čajovou podstatu," upozornil.

Tagy: Indie čaj Dillí kavárna

Zdroje: ČTK