Cestovat se nemusí jen po moři a po souši - aneb létat je tak snadné
Létání. Sen, o jehož naplnění usilovali lidé odnepaměti, od primitivních kmenů v deštných pralesech, až po vyspělé civilizace. Géniové jako Leonardo, byli možná už jen malý kousek cesty od toho, aby se jim tuto odvěkou touhu podařilo uskutečnit. Vznést se nad oblaka ovšem láká i dnes, v době raketoplánů a meziplanetárních cest…
Asi nejvíc příznivců má létání na takzvaných ultralehkých letounech, ultralightech. Získání pilotní licence je podmiňováno zdravotní způsobilostí a dovršením 16 let věku. Pokud uchazeči splňují tyto podmínky, mohou se zúčastnit výcviku.
Teorie i praxe
Než se však dostanou k řízení musí dokonale zvládnout 40 hod. teorie na aerodynamicky ovládaném ultralightu a poté dalších – minimálně - 20 výuky pilotáže ve vzduchu. Většině žáků však tento minimální počet hodin nestačí – je pro jen ty opravdu nejnadanější.
Při výcviku platí pravidlo, že složitější prvky pilotáže se učí teprve tehdy, až mají v malíčku ty ty jednodušší. Toto v důsledku znamená, že průměrný pilotní žák jde ke zkoušce po asi 30 letových hodinách, ti kterým to jde obtížněji, jich nalétají více.
Je to ale jen ku prospěchu i bezpečnosti pilota. Ten má při závěrečné zkoušce s inspektorem LAA ČR za povinnost předvést ostré zatáčky, nouzové přistání s vysazeným motorem a další předepsané úkony. Nároky musí zohledňovat všechny faktory, včetně míry rizika.
Stát se pilotem ultralightu není levnou záležitostí. Cena vyučovací hodiny se pohybuje kolem 2000 Kč, náklady na absolvování kurzu jsou cca 50 000 Kč u průměrného žáka, mohou ale dosáhnout až 100 000 korun, když nedosahují požadovanou úroveň.
Piloti se učí celý život
Přesto si přibližně třicet škol, které se u nás výuce věnují, na nedostatek práce nestěžuje, spíš naopak. V poslední době se však v médiích po nehodách několika ultralightů hodně diskutovalo i o tom, že mnoha absolventům schází patřičné zkušenosti.
Jeden vysloužilý veterán z druhé světové války k tomu řekl: „Když nalítáte šedesát hodin myslíte si, že umíte všechno. Po překročení stovky zjistíte, že neumíte vůbec nic“ .Pilot se prostě učí celou leteckou kariéru, a čím dřív to pochopí, tím lépe pro něj.
Ti co to nepochopí, anebo si to nechtějí přiznat, se pak stávají číslem ve statistice mimořádných událostí. Je smutným faktem, že drtivá většina nehod má příčinu právě v neukázněnosti pilotů.
Ta se projevuje například nerespektováním přísně vymezených vzdušných prostorů – a v tom, že přecení vlastní schopnosti. Častá je rovněž nedůsledná či nedbalá předletová prohlídka letounu.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 22.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,260 | 25,380 |
USD | 24,060 | 24,240 |