Čína se dusí a lidé se vrací ke kolům
![Čína se dusí a lidé se vrací ke kolům](https://im.tiscali.cz/press/2012/10/30/39588-cina-se-vraci-ke-kolum-base_16x9.jpg.1152?1715976573.0)
Rychlý vzestup čínské ekonomiky z posledních let spolu s překotnou industrializací země znamenal pro mnoho Číňanů splnění snu o koupení vlastního auta. Ve velkých městech však dnes dopravní situace dosáhla hranice neúnosnosti a nemalá část obyvatel proto volí návrat k tradičním dopravním prostředkům.
Zprávu o novém trendu v čínské městské dopravě a rostoucím počtu Číňanů využívajících pro cestu do práce kola přinesl v reportáži z Pekingu zpravodaj BBC. Zatímco ještě před zhruba dvaceti lety bylo při návštěvě čínských měst možné spatřit typické obrazy ulic přeplněných cyklisty, společenský vývoj posledních let nahrával spíše automobilům. Mnoho lidí tvrdě a s obrovským nasazením pracovalo jen za tím účelem, aby si zajistili dostatečné finanční prostředky pro zakoupení svého prvního auta.
Vlastnictví auta je sice známkou úspěchu i nadále, ovšem část čínských obyvatel přestává být ochotná trávit až pět hodin v dopravních kolonách a trpět stále se zhoršující kvalitou života. Vzhledem k tomu, že jízda vysněným autem po čínských městech pro ně začala být z mnoha důvodů spíše utrpením, začali hledat alternativu. A našli ji v elektrických kolech.
Podle reportáže je v současné době v Číně v provozu již 120 milionů elektrických kol a dalších odhadem 25 milionů přibývá každým rokem. Tato čísla dělají z Číny největšího producenta i odběratele elektrických kol na světě. Elektrické kolo sice není zcela čistý dopravní prostředek, ovšem v porovnání například s elektrickým automobilem produkuje na jednu míli pouze zhruba desetinu jeho emisí. Zda to však bude dost na to, aby se v Číně dalo opět dobře dýchat, zůstává otázkou.