Francouzi chtějí vylepšit image svého piva

- Zajímavosti autor: Danica Klein

Je konec s půllitrem světlého zhltnutým narychlo na terase nebo před fotbalem. Francouzi chtějí povýšit pivo na roveň vínu. V zemi se objevují specializované obchody a bary, pivo se snoubí s gastronomií, úspěchu se těší zejména výčepy u místních pivovarů a takzvané ateliéry, kde se pěnivý mok degustuje.

Za situace, kdy klesá spotřeba (podle sdružení francouzských sládků to v roce 2010 bylo 19,73 milionů hektolitrů), zažívají rozkvět pouze malé místní pivovary, které vyrábějí speciální piva. To dokazuje, že se chuť spotřebitelů změnila.

Francie je ve spotřebě zlatistého nápoje na posledním místě v Evropě s 30 litry piva na jednoho obyvatele za rok, zatímco v České republice, která je šampionem v pití piva, tato spotřeba dosahuje 149 litrů a u sousedních Belgičanů 85 litrů.

Hlubší poznání

"Pokud jde o image a chuť, je zde pokrok, ale je to časově náročný proces. Francouzi, pokud pijí pivo, dávají přednost místním pivovarům," konstatuje Loïc Mayoud, sládek v pivovaru Georges v Lyonu, který využil úspěchu malých pivovarů a obnovil v roce 2004 svou produkci. Velkým průmyslovým skupinám, jako je InBev, Heineken, Foster's nebo Guinness, ve Francii konkuruje na 500 malých pivovarů.

Christian Bourganel, zakladatel pivovaru Bourganel v Ardenách a prezident sdružení na podporu sládků regionu Rhône-Alpes ve střední Francii, získal v New Yorku cenu za inovaci a označení pivo měsíce za svá piva s příchutí kaštanu, nugátu, myrty či medu.

"Stejně jako u vína chceme dát pivu místní image a vést lidi k hlubšímu poznání tohoto ušlechtilého nápoje. Když jsme pivo obohatili o prvky vlastní našemu kraji, jako je nugát, myrta či kaštan, začali ho pít i lidé, kteří dříve nápoj opomíjeli," řekl Bourganel agentuře AFP.

"Ve Francii je kulturu piva třeba teprve vytvořit. Přestože se objevují pivní restaurace a bary, jeho velká rozmanitost je ještě příliš zneuznávána," stěžuje si Simon Thillou, šéf Cave à bulles, prvního pivního sklípku v Paříži.

Jiskra, vůně i buket

V tomto sklípku o ploše 50 metrů čtverečních chce milovník zlatavého moku zbavit pivo nálepky neslaného nemastného nápoje, který člověk do sebe hodí před utkáním v kopané. Již šest let nabízí 250 různých druhů piva, z toho dvě třetiny francouzských, a degustační ateliéry. Aromatizovaná piva jsou podle Thilloua sexy a módní a představují prý "zajímavý způsob, jak se obracet na méně mužskou a méně stárnoucí klientelu".

Jednoho dne by podle něho mohlo pivo nahradit u stolu víno. "Tato myšlenka není nová, ale když poradím svým zákazníkům pivo, jež se hodí k foie gras (tučným husím játrům) nebo k čokoládě, je to pro ně objev," uvádí Simon Thillou.

V barech, restauracích a kuchařkách se stále častěji objevuje "pivologie", méně uznávaná než věda o vínu enologie, ačkoli neexistuje žádné speciální školení pro tuto oblast, jako je tomu v Itálii, Velké Británii či ve Spojených státech, konstatuje Simon Thillou.

Podle Emmanuela Gillarda, experta na pivo a vše, co s ním souvisí, a autora blogu věnovaného pivu http://projet.amertume.free.fr/ pokleslo pivo příliš hluboko jako nápoj, jímž se člověk snadno opije, aniž by přitom pociťoval radost.

"U degustace piva jsou důležité jiskra, vůně i buket, je to podobné jako u vína," tvrdí tento Belgičan žijící v Grenoblu, který má ve svém sklepě vynikající piva z 50. let.

Tagy: image pivo víno francouzi

Zdroje: ČTK