Karlovarský orchestr oživí klasický německý horor Upír Nosferatu
7. 5. 2012 – 15:30 | Tip na výlet | Michal Polák |Diskuze:
Karlovarský symfonický orchestr připravil neobvyklý projekt nazvaný Nosferatu - Symfonie (za) šera, který v premiéře uvede 11. května v Městském divadle. Půjde o spojení slavného expresivního hororu Upír Nosferatu z roku 1922 německého režiséra Friedricha Murnaua a sedmdesátiminutové symfonie karlovarského skladatele Karla Šimandla. Symfonici ji budou hrát při projekci filmu. Dnes to oznámil mluvčí orchestru Leon Havlíček.
Multimediální projekt, který je pro symfoniky zcela novým počinem, vznikl s cílem přiblížit klasickou hudbu i mladým lidem. Tímto projektem chce KSO dokázat, že také symfonický koncert může být zajímavou akcí, když je proveden neotřelým a neformálním způsobem, konstatoval ředitel orchestru Šimon Kaňka. "Příprava projektu probíhala s katedrou Hudebního manažerství hudební fakulty JAMU v Brně. Nastudování díla se pak ujal významný dirigent mladé generace Jan Kučera," uvedl Kaňka.
Autor hudby Karel Šimandl se při práci na projektu rozhodl, že nepůjde pouze o filmovou hudbu, ale o plnohodnotnou symfonii. Má deset částí, jež vycházejí ze starých barokních forem. Hudební obsah díla je ovšem podle Šimandla silně modernistický. Jednotlivé části díla odpovídají zásadním etapám filmu a jsou i přesně načasované, podotkl. "Součástí symfonie je i elektroakustická složka, v níž jsem využil i vrčení automatu na limonády a rovněž fragmenty původní hudby Hanse Erdmanna," řekl Šimandl.
Dialog mezi původní a novou hudbou
Odkaz na Erdmannovo dílo není v projektu náhodný, protože to byl právě on, kdo složil hudbu pro film Upír Nosferatu. Letos uplynulo 130 let od narození a zároveň 70 let od úmrtí tohoto skladatele.
Šimandl uvedl, že i proto čerpal z původního zvuku. "Zvuk orchestru jsem elektronicky zpracovával a na podkladě, který vznikl, jsem komponoval hudbu vlastní. Chtěl jsem docílit provázanosti mezi původní a novou hudbou. Ta návaznost má být zřejmá a zároveň přirozená," dodal Šimandl.