Dnes je neděle 27. dubna 2025., Svátek má Jaroslav
Počasí dnes 17°C Jasno

Pilot zopakuje historický Kašparův let, přistane na závodišti v Chuchli

11. 5. 2011 – 8:09 | Zajímavosti | Jan Janula | Diskuze:

Pilot zopakuje historický Kašparův let, přistane na závodišti v Chuchli
zdroj: tisková zpráva

V pátek odstartuje z Kunětic u Pardubic velmi přesná replika letounu Jana Kašpara, který před 100 lety uskutečnil rekordní let z Pardubic do Prahy. Pilot Petr Mára s ním přistane stejně jako průkopník aviatiky ve Velké Chuchli.

Trasa se bude trochu lišit kvůli současným leteckým předpisům, řekl pilot.  "Zhruba 35 kilometrů vedla trasa inženýra Kašpara přes Prahu, ale podle leteckých předpisů je nezbytné letět v takové výšce, aby když vysadí motor, bylo bezpečné přistát. Musel bych letět ve výšce sedm kilometrů," řekl Mára.

Přesná replika

Kašpar před 100 lety uletěl asi 120 kilometrů zhruba za hodinu a půl. Letěl přes Brandýs nad Labem, Horní Počernice, Žižkov a dál po toku Vltavy a přistál v Chuchli. Současná trasa bude o něco kratší a povede přes Úvaly, Jesenici a k letišti Točná.

"Létám na historických letounech dlouho a díky nim znám republiku velmi dobře. Poletím ve výšce 150 až 300 metrů. Výhoda je, že tyto stroje létají velmi pomalu," řekl Mára. Replika kopíruje co nejvěrněji Kašparovy výkresy a plány, řekl organizátor slavného přeletu Martin Kindernay.

Zájemci o zhlédnutí přistání je budou moci sledovat z tribuny chuchelského závodiště, kam jim bude umožněn přístup po ochozu nad paddockem (vchodem od železničního přejezdu), případně vrátnici tribuny (z Radotínské ul.).

Pilot Petr Mára zdroj: tisková zpráva

Rekord? Ne chtěl, na stavbu!

Zajímavostí je to, že Kašparovi nešlo tenkrát o rekord, ale chtěl stihnout svatbu bývalé lásky. "Přítelkyně se s ním rozešla, protože trávil hodně času na letišti a vzala si jeho kamaráda. Poslal ji telegram, že přiletí Blériotem. V Chuchli ani nijak zvlášť nepřijímal gratulace, hned se převlékl a odjel na svatbu," řekl Kindernay.

Úspěch páteční akce bude záviset na počasí. Nesmí být vítr o rychlosti víc než pět metrů za sekundu, nesmí pršet, dodal pilot Mára. Letoun by měl odstartovat v 07:00 z letiště v Kuněticích u Pardubic. Na místě, kde měl v Pardubicích Kašpar hangáry, je teď kolejiště.

Průkopník aviatiky už v roce 1912 s létáním skončil, neměl peníze. O rok později letoun věnoval Národnímu technickému muzeu. Zájem o letectví neztratil, ale aktivní roli v něm už nesehrál.  Zřejmě pod vlivem finančních problémů, ale asi nejenom kvůli nim, se Jan Kašpar rozhodl pro dobrovolný odchod ze života. Zemřel 2. března 1927 ve věku 43 let.

Zdroje:

Předchozí článek

Rozpočet v ohrožení. Unie vyhrožuje odebráním miliard

Následující článek

Prostituce včera, dnes a zítra - díl poslední