Dnes je sobota 23. ledna 2021., Svátek má Zdeněk
Počasí dnes 3°C Občasný déšť se sněhem

Při cestování myslete na pravidelné doplňování tekutin

Při cestování myslete na pravidelné doplňování tekutin
zdroj: Archiv

Dehydratace omezuje krátkodobou paměť a oslabuje koncentraci. Společnost Shell Czech Republic a.s. proto apeluje na řidiče a přináší jim rady a tipy, jak zůstat na cestách koncentrovaný. Motoristé si navíc mohou v rámci speciální akce Shellu na čerpacích stanicích zakoupit do konce června zvýhodněná balení vybraných nápojů. Členové věrnostního programu SMART dále získají bonusové body na svůj účet.
Dehydratace může omezit krátkodobou paměť až o 7 % a snížit tak úroveň pozornosti a schopnosti koncentrace až o 13 %. Řidiči však často na pravidelné doplňování tekutin zapomínají, a to zejména během dlouhých cest.

„Nedostatečný příjem tekutin se u řidičů může projevit bolestmi hlavy, podrážděností, závratěmi, ale i poruchami soustředění až nevolností,“ řekla Lucie Růžičková, nutriční terapeutka, Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze. „Dehydrataci je nutné předcházet průběžným popíjením vhodných nápojů během celého dne. Potřebné množství tekutin by se mělo pohybovat mezi 2 – 3 l pro dospělého za den, přičemž v horkém počasí je nutné toto množství ještě navýšit,“ doplnila Lucie Růžičková. „Mezi nejvhodnější nápoje patří voda, různé druhy čajů, minerální vody, ovocné šťávy a 100% džusy ředěné vodou. Doporučuji proto všem řidičům mít nápoj stále při ruce, aby se předešlo nepříjemnostem, které mohou být s dehydratací spojené,“ dodala.
Jak zůstat na cestách stále ve střehu: • Rutina: Zvykněte si pravidelně pít, i když nemáte žízeň. • Pijte ráno: Vaše tělo ztrácí vodu i během spánku, proto je třeba se po probuzení napít vody. • Vybírejte si nápoje, které máte rádi: Pokud pijeme ochucené nápoje, jsme schopni přijmout o 45–50 % tekutin více, než kdybychom pili jen čistou vodu. • Pijte malé dávky, ale často: Pomalu a pravidelně přijímejte tekutiny v průběhu celého dne. • Pijte dříve, než dostanete žízeň: Pokud máte žízeň, znamená to, že jste již dehydratovaní. • Pozorujte své tělo: Všímejte si známek dehydratace na svém těle (suché rty a ústa, zarudnutí pokožky, únava, podrážděnost, bolesti hlavy, tmavá moč). • Buďte připraveni: Vozte s sebou ve voze vodu nebo nealkoholické nápoje. Nezapomeňte, že když řídíte za horkého počasí, musíte pít více než obvykle. • Bezpečnost je při řízení na prvním místě: Nezapomeňte, že nejbezpečnější je osvěžit se nápojem během přestávky na odpočinek.

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,080 26,160
USD 21,450 21,570
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma