Příprava auta na jaro

- Cestování autor: red

Při pohledu ven z okna se to možná zatím nezdá, ale i tato zimní sezóna jednou skončí.

Konečně nám rozmrznou nosy, zákoutí tvořená našedlým sněhem zmizí z krajů cest a my se konečně vymaníme ze sevření zimních kabátů a bund. Tak jako se i my se připravujeme na příchod jara změnou jídelníčku, obutí a šatstva a konec konců také tradičním jarním úklidem, stejnou péči si zaslouží také náš vůz. Jak připravit automobil na jarní sezónu?

Omytí a vyčištění vozu

Během zimy se řada z nás mytí vozu příliš nevěnuje, protože propadáme skepsi jen při pomyšlení na to, že sotva co auto umyjeme, hned je znovu špinavé. Nejhorší, co můžeme ale přes zimu našim čtyřkolým miláčkům udělat je nechat je napospas soli a nečistotám. Tato agresivní směs nesmírně škodí laku a částem vozu, které jsou našim očím skryté, jako jsou části pod blatníky, spodek vozu a mezidveřní prostory. „Vůz doporučujeme minimálně jednou do měsíce umýt, a to i za předpokladu, že má dále sněžit. Sníží se tak riziko koroze a prodlouží životnost vozu. Mimo to ušetříme za nákladné broušení, kytování, lakování nebo dokonce výměnu částí karoserie,“ vypočítává obchodní ředitel autobazaru Auto ESA Tomáš Svoboda.

Nedoporučuje se časté mytí vozů v kartáčové myčce. Plastové kartáče totiž choulostivému laku vadí v zimním období ještě více, než když je teplo. Na vině jsou opět nečistoty, které lak ve spojení s kartáči neúprosně ničí tím, že jej poškrábou. „Nejšetrnější je auto nejprve opláchnout proudem vody, čímž nečistoty a agresivní látky alespoň částečně smyjeme. Poté jej zlehka umýváme šamponem a opět opláchneme vodou. Ideálně bychom jej měli setřít jelenicí,“ dodává Tomáš Svoboda. Pokud se nebojíte sáhnout hlouběji do kapsy, nejlepší způsob je auto zavézt do tzv. bezdotykové myčky, kde svůj díl práce odvede aktivní pěna, která nečistoty z karoserie splaví a technik auto opláchne a navoskuje. Mimo to v myčce omyjí i spodek vozu a podběhy kol.

Zapomínat bychom ale neměli ani na interiér vozu, který trpí extrémními teplotami. To platí především pro negarážované vozy, které jsou v létě vystavovány vysokým teplotám a slunečnímu záření a v zimě mrazům. Existují speciální přípravky, které chrání plasty pře poškozením, zamezují usazování prachu a v neposlední řadě vůz krásně provoní. Pokud se vám nechce věnovat půl víkendu čistění auta, vždy můžete vzít svůj vůz do specializovaného servisu, kde všechny tyto úkony provedou za vás. Budete ale muset počítat s částkou od 500 korun až do několika tisícovek v závislosti na tom, jak moc do hloubky chcete svůj vůz nechat pročistit.

Přezouvat s rozumem

Vzhledem k tomu, že venku paní Zima ještě neohroženě vládne, s přezouváním není kam spěchat. Z důvodu bezpečnosti obecně platí, že přezouvat na letní pneumatiky je lepší později než příliš brzo. Stoupnou-li venkovní teploty nad 7°C, zhorší se jízdní vlastnosti zimních pneumatik a výrazně se zvyšuje jejich opotřebení při provozu a stoupá spotřeba. Rozhodně bychom ale přezutí neměli uspěchat. Jarní námrazy a zmrzlý déšť nejsou nikdy příjemným překvapením.

Podle vyhlášky by měla být hloubka vzorku letní pneumatiky minimálně 1,6 mm a zimní 4 mm. „To jsou ale opravdu nejzazší údaje. Bohužel platí pravidlo, že čím nižší je hloubka dezénu, tím vyšší je riziko aquaplaningu (ztráta řiditelnosti vozidla na mokré silnici), zhoršuje se přilnavost k vozovce a prodlužuje brzdná dráha,“ varuje Tomáš Svoboda.

Zvažte servisní prohlídku
O některé záležitosti spojené s vozem se zvládnete postarat sama, ostatní techničtější úkony bychom ale měly přenechat odborníkům s patřičným vybavením. Většina dnešních servisů nabízí sezónní prohlídky za poměrně přijatelné ceny a náš vůz je zde přenechán v rukou odborníků. V servisu nám také prohlédnou méně přístupné části vozu, které si zvláště po zimě zaslouží pozornost. Případné zjištěné nedostatky navíc rovnou odstraní.
 
Často a neprávem se zapomíná na brzdy. Po zimě je zapotřebí zkontrolovat tloušťku brzdového obložení, těsnost brzdového vedení a opotřebení brzdových bubnů nebo kotoučů. Na škodu také není kontrola motorového prostoru, chladicí soustavy, akumulátoru, tlumičů, osvětlení, stěračů a ostřikovačů skel a světel, ale také například promazání závěsů a zámků dveří.

Kontrola povinné výbavy

Přechod zimy a jara je také vhodným obdobím ke kontrole povinné výbavy vozidla, mezi kterou patří i autolékarnička. Řidiči i řidičky na ni občas zapomínají, její nepřítomnost v autě však znamená porušení zákona. Pomoci zachránit život může vám, vašim spolucestujícím nebo dalším účastníkům silničního provozu.

Lékárnička musí být v osobním autě umístěna vždy tak, aby na ni nedopadalo sluneční světlo. Nejlépe na snadno dosažitelném místě, například v přihrádce u spolujezdce. Jednou za čas bychom také měli zkontrolovat dobu použitelnosti. V lékárničce nesmí chybět – 4 obvazy, trojcípý šátek, elastické a škrtící obinadlo, náplasti s polštářkem i bez, resuscitační rouška, pryžové rukavice, rouška PVC, nůžky a zavírací špendlík (v antikorozní úpravě) a leták o postupu při zvládání silniční nehody. Nově budou od roku 2011 povinné i reflexní vesty.

Tagy: auto