14. 2. 2011 10:57 - Cestování
Asi jen málokdo z těch, kdo koupí své vyvolené k Valentýnu kytici růží tuší, že může pocházet až z daleké Kolumbie, která je druhým největším exportérem této krásné květiny na světě - hned po Nizozemsku.
Ta se pěstuje převážně ve sklenících, a to v ideálního klimatu - ve 2500 metrech nadmořské výšky a průměrné teplotě 13 stupňů Celsia. Proslavená je především červená růže Freedom, která je ceněná i pro svou velikost a trvanlivost.
Růže či kokain?
Trh s květinami představuje pro tuto stále ještě nepříliš bohatou zemi příjem ve výši jedné miliardu dolarů (asi 18 miliard Kč) a zaměstnává téměř 200.000 lidí, uvádí kolumbijská asociace exportérů růží.
Celých 15 procent celoroční produkce pak je exportováno ke příležitosti svátku Svatého Valentýna. Růže jsou umísťovány do dlouhých kartonových krabic a téhož dne zaslány a letiště.
Tam musí každá krabice projít skenerem, aby se zjistilo, zda uvnitř není ukryt kokain, což je klasická technika některých překupníků drog.
Růže jsou pak ještě baleny do plastických přikrývek, aby se zabránilo jakémukoli tepelnému šoku při transportu. Všechno se dělá ručně, aby se vzácné zboží nepoškodilo.
Letadla plná květin
Z kolumbijské metropole v sezoně denně startuje téměř 30 letadel naložených květinami. A nic není ponecháno náhodě: pěstitelé dodávají květiny odpoledne a ty ještě téhož večera letí.
Růže ráno přistanou v Miami a během dne mohou být rozděleny a putovat do svých konečných destinací. Některé kamiony, chlazené na čtyři stupně Celsia, pojedou až do Kanady.
I přes velkou vzdálenost je pro pěstitele velmi atraktivní i Evropský trh. "Je tu kultura denní spotřeby květin, zatímco ve Spojených státech lidé květiny kupují jen ke svátkům.
Švýcar vydal v roce 2009 za květiny 82 eur (téměř 2000 Kč), avšak Američan jen 21 eur (asi 500 Kč)," vysvětluje viceprezident asociace exportérů květin Richard Franklin.
Zdroje: ČTK
14. 1. 2018 14:04 - Magazín - 0
Pomocí internetu a sociálních sítí lze dovolenou snů naplánovat během pár minut. Nové technologie ale přinesly i nový způsob cestování - u stále větší skupiny lidí při volbě cíle hraje roli to, zda je destinace dostatečně "sexy" pro jejich sociální bublinu. A pokud ne, realitu si i na fotkách patřičně upraví... více
17. 11. 2017 13:30 - Magazín - 0
Během finanční krize vnímal Amsterdam turismus jako jednu z možností, jak se vypořádat s osekaným rozpočtem. Celé roky radnice město propagovalo po světě, lákala developery ke stavbě hotelů a snažila se do města dostat turisty, aby zde utráceli. Povedlo se jí to možná až moc - turistů se v úzkých uličkách podél kanálů tísní tolik, že nyní řeší, jak jejich počet snížit. více
15. 9. 2017 14:35 - Magazín - 0
Do malého městečka jménem Panenský Týnec na hranici Středočeského a Ústeckého kraje dorazí každoročně stovky návštěvníků. Láká je zdejší zámeček, zajímavé okolí, ale především ruiny nedokončeného gotického chrámu sester klarisek, kde nejeden z příchozích doufá nalézt pomoc v obtížích zdravotních i jiných. více
1. 9. 2017 14:18 - Magazín - 0
'Cizinec není našinec' a 'host do domu, hůl do ruky'. Tak nějak by se daly shrnout protituristické nálady, které se letos šíří v nejpopulárnějších evropských prázdninových a dovolenkových destinacích. Místním už zkrátka ruply nervy, usvědčují se ale vlastně z pokrytectví – stejně jako ti turisté, kteří jsou skálopevně přesvědčení, že jsou lepšími návštěvníky než ti druzí. více
poslední komentáře | vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)