Zážitková pedagogika na ekofarmách

- Cestování autor: red

Nový způsob vzdělávání, během kterého děti získávají nejen teoretické znalosti o přírodě a významu zemědělství, ale hned na místě je také uplatňují v praxi.

zdroj: Archiv

Dnešní školáci a studenti (a ne zřídka i dospělí) mají tendenci vnímat přírodu kolem nás spíš jako místo zábavy či odpočinku. Především na děti a mládež je proto vzdělávání na biofarmách zaměřeno. Environmentální výukové programy tu přitom chlapcům a děvčatům nabízí ten nejlepší možný způsob výuky -  spojení teoretických znalostí s praxí. Jejich hlavním cílem je nejen seznámit návštěvníky se zákonitostmi přírody, ale poukázat na význam zemědělství, jeho souvislost s produkcí potravin či důležitou roli zemědělce v péči o krajinu. 

Předškoláci, školáci či studenti se na biofarmách mohou přesvědčit, jak v praxi zemědělské činnosti probíhají a sami mohou také přiložit ruku k dílu. Někteří účastníci programů se na farmách často poprvé v životě setkávají tváří v tvář krávě či koze, pomáhají pro zvířata připravit krmivo, zkoušejí si vyrobit přírodní sýr či zasadit cibuli. „Děti u nás vidí hospodářská zvířata v jejich přirozeném prostředí, mohou si je pohladit či nakrmit. Ti nejodvážnější si vyzkouší i dojení. Díky takto koncipované výuce si nejen lépe zapamatují nabité teoretické znalosti, ale rovněž si na základě praktické zkušenosti lépe budují vztah k přírodě,“ vysvětluje význam environmentálních výukových programů Pavlína Štyndlová z Ekofarmy Kozodoj, jedné z prvních ekofarem, která u nás zážitkovou pedagogiku na statku pravidelně nabízí.

Strávit čas na biofarmě může být pro dítě velmi přínosným zážitkem. Kromě toho, že je jim objasněn původ potravin a vytváří se zde důležitý vztah k zemědělství, je v dětech také probouzen velmi důležitý pocit zodpovědnosti, který v nich zároveň posiluje pocit sebedůvěry a samostatnosti.

Zatímco u nás je vzdělávání na farmách záležitostí především několika posledních let, v jiných státech Evropské unie jsou environmentální výukové programy na vzorových farmách již tradiční a nedílnou součástí běžné školní výuky. Zpravidla celodenní pobyty na biofarmách jsou velmi oblíbené například v Německu, Velké Británii či Norsku, kde jsou často organizovány přímo místní samosprávou nebo zřizovány samotnými školami. Běžně jsou k dispozici pracovní listy, soutěže či kvízy pro studenty, řada farem nabízí také pravidelné vzdělávací semináře pro pedagogy. Tyto formy výuky jsou velmi žádané a školy si zájezdy na biofarmy musí rezervovat i rok dopředu.

Seznam vybraných biofarem a institucí, které organizují a pořádají environmentální výukové programy se zaměřením na získávání praktických zkušeností na farmách: 
 Usedlost Medník, Benešovsko -
http://usedlost.cz/
 Farma Kozodoj, Karlovarsko - www.kozodoj.cz/ekologicke-vyukove-programy
 Stateček u Lněníčků, Lounsko - http://statecek.webnode.cz 
 Biostatek Valeč (Area Viva – Sdružení pro ekologii a zemědělství), Karlovarsko -
www.areaviva.cz, www.biostatek.cz. http://www.areaviva.cz/admin/files/pedagogicke-balicky-2009.pdf
 Toulcův dvůr – ekologické centrum hl. města Prahy, Praha - Hostivař - http://www.toulcuvdvur.cz/prog_skoly.asp
 Sdružení Tereza, Praha -  www.terezanet.cz 
 Centrum Veronica Hostětín, Uherskohradišťsko - 
www.hostetin.org
 Modrý dům, Rychnov nad Kněžnou, okres Rychnov nad Kněžnou - www.inexsda.kosteleckehorky.cz/cze/sev
 Lipka, Brno-město - www.lipka.cz
 Chaloupky o.p.s., Třebíčsko - www.chaloupky.cz