Železnorudsko

- Cestování autor: red

Na Železnorudsku s jeho dvěma hlavními středisky – Železnou Rudou a Špičákem, se letos investuje na podporu cestovních ruchu téměř 150 milionů Kč. „Investicí ve výši 36 milionů Kč prodloužíme cyklostezky, za 12 milionů Kč přibude 100 nových parkovacích míst, za 96 milionů Kč je pak budována přeložka komunikace Železná Ruda Špičák,“ vypočítává ty největší starosta Železné Rudy Michal Šnebergr. „Z menších investic 2,5 miliony Kč podpoříme činnost Informačního turistického centra (ITC) – např. informačními materiály a katalogy, podporou akcí, apod. Dále dokončíme budovu u fotbalového hřiště a vybudujeme nové dětské hřiště v Městském sportovně rekreačním areálu - vše za 2,4 mil. Kč. Právě nyní se instaluje nový orientační systém v Železné Rudě za 0,5 mil. Kč. Také samozřejmě začneme s rekonstrukcemi komunikací,“ doplňuje starosta.

I díky tomu chce v letošní letní sezoně oblast navázat na pozitivní fakt týkající se změny struktury zdejších návštěvníků. „Pokračuje trend, kdy se k nám opět vrací turistická klientela. Svědčí o tom údaje za rok 2008, kdy jsme v našem regionu registrovali 320.000 přenocování. Při průměrné době pobytu 3,5 dne se jedná o cca 100.000 turistů, kteří zde nocovali více než jednou. To je o téměř 5 % více než v roce předchozím. Tržnice, stánkový prodej a noční kluby postupně mizí. Jsem rád, že se začíná více dařit klasickým turistickým zařízením.“ říká starosta. Pozn.: do tohoto výčtu nejsou započítáni ti, co zde sice stráví minimálně 1 den, ale nepřespávají tu. Jinak by byl počet ještě vyšší. Z hlediska cestovního ruchu nejvýznamnější horská oblast celých západních Čech (Plzeňského kraje) s dalšími svými satelity Alžbětínem, Brčálníkem, Hojsovou Stráží či Prenetem stále logicky sází na své přírodní zajímavosti a krásy Šumavy (ledovcová jezera, hory, údolí řeky, rašeliniště aj.). Postupně dohání i nedostatky v infrastruktuře a s pomocí místních podnikatelů rozšiřuje nabídku pro další vyžití turistů. „Zprovoznění Bike parku na Špičáku, lanového centra nebo znovuotevření pivovaru v Ž. Rudě byl krok správným směrem. Pivovar navíc počítá kvůli velkému zájmu s dalším rozšířením,“ pochvaluje si M. Šnebergr. Bike park v největším sportovním středisku regionu - Sportovním areálu Špičák, je letní alternativou celoročního využívání zdejších sjezdovek. Letos zahajuje provoz v sobotu 13. června. Už v prvním roce svého vzniku si získal stálou klientelu bikerů. „Průměrně jich zde denně jezdilo 30, o víkendech až 100. Nyní máme zatím dvě trati o celkové délce 7 km, schvalovat se budou další 3. Letní kapacita lanovky je 600 lidí za hodinu, takže rozvojový potenciál stále je,“ říká majitel Vladimír Kasík. Bike park dnes již disponuje i částí pro skoky a na dojezdu sjezdovek cvičnou tratí pro děti. Nově je zařazen do prestižní skupiny světových Kona bike parků. „Během letního provozu sedačkové lanovky od 13. června do 13. září usnadníme mimo bikerů výstup i těm, kteří se chtějí dostat na vrchol Śpičáku. A pak třeba pokračovat dále k jezerům (Černému, Čertovu) v přírodní rezervaci Chráněné krajinné oblasti Šumava. Lanovku mohou využít i na zpáteční cestě,“ doplňuje Kasík. V areálu na Špičáku se v létě 2010 připravuje další rozšíření sjezdovek. Další investice např. rozhledna na vrcholu Špičáku či stavba nové lanovky z kapacitně největšího parkoviště Kaskády jsou ve fázi ekologických studií a přípravy územního rozhodnutí. Nepřetržitý provoz bude mít během letní sezony i lanovka na Pancíř, která přepravuje také kola. Zejména senioři pak asi ocení silniční vláček, který by měl už letos zajišťovat dopravu z Belvederu k Černému jezeru. Železná Ruda má 2000 stálých obyvatel. „Svým návštěvníkům pak nabízí cca 5000 lůžek ve více než 150 ubytovacích zřízeních (23 hotelů, 51 penzionů, 34 apartmánů a chat, 43 soukromých a ostatních ubytovatelů). Zmodernizovaný je místní autocamp s možností ubytování v chatkách, obytných přívěsech nebo stanech,“ uvádí Václav Šebelík z ITC v Ž. Rudě. Prakticky přes všechna zdejší střediska vede moderní železniční trať s opravenými nádražími. Z Prahy a Plzně sem jezdí přímé spoje, taktéž ze SRN až do stanice Špičák jezdí několik přímých vlakových spojů denně. Z Plzně je také možné využít přímého spoje cyklobusu, který přes Železnou Rudu pokračuje dále do centrální Šumavy. „Ve spolupráci se Sitourem jsme letos připravili po vzoru světových standardů novinku v rezervaci ubytování. Online verze bude naostro spuštěna v červenci na adrese: www.holidayinfo.cz,“ oznamuje Šebelík. V loňském roce strávilo podle statistik ITC více než jednu noc na Železnorudsku cca 100.000 lidí. Většina byla z tuzemska – cca 90%, velké procento z toho představovali turisté z Moravy. Ze zahraničních pak zde pobývalo nejvíce návštěvníků ze SRN, dále ze Slovenska, Holandska, Belgie, Polska a USA. Samotná Železná Ruda si v roce 2009 připomíná několik významných výročí. Předně 440 let od první potvrzené písemní zmínky o těžbě železné rudy a jejím zpracování, 160 let od získání statutu městyse. 280 let uplyne od položení základního kamene katolického kostela Panny Marie Pomocné z Hvězdy. Nedaleký Špičák si pak připomene 333 let od založení obce. To a řada kulturních (např. Rysí slavnosti, Železnorudské slavnosti, koncerty v kostele v H. Stráži, např. zde vystoupí houslista J.Svěcený, aj.), sportovních (např. závody v Bike parku, turistické pochody, aj.) nebo kulinářských akcí (degustace piv v místním pivovaru, soutěž o nejlepší šumavský gulášek nebo zabíjačka oznamující konec letní a zahájení zimní sezony) mají být dalším lákadlem pro turisty. Prakticky každý týden po celou letní sezonu se něco koná. Přesný přehled viz další příloha. Železnorudsko se také nechce vymezovat vůči německé části Šumavy, ani ji necítí jako svoji konkurenci. „Šumava je jen jedna,“ říká k tomu starosta Šnebergr. „Myslím, že lidé ji chtějí poznat celou. A pokud budou pobývat, ať na české nebo německé straně, určitě se na Šumavu vypraví i za hranice. Myslím, že se vzájemně doplňujeme, nekonkurujeme si,“ dokončuje svoji úvahu.